Pilar Porta, responsable deste espazo no Hospital de Ferrol abriu un ciclo de conferencias virtuais
A humanización, un aspecto clave para facer das aulas hospitalarias un “oasis” de aprendizaxe
Os relatorios buscan achegar ao alumnado experiencias de educación artística
“Unha escola hospitalaria debería supor un oasis dentro do propio proceso de enfermidade e hospitalización do menor”, salienta Pilar Porta, responsable da aula do Hospital Arquitecto Marcide de Ferrol, un dos sete espazos dedicados a garantir a continuidade dos procesos de aprendizaxe dos e ás menores durante o seu período de hospitalización existentes en Galicia. Coñecer a realidade destas aulas e pór de relevo a importancia que, nun contexto hospitalario, teñen os proxectos de humanización e ambientación foron os dous obxectivos da conferencia virtual que Porta impartiu na tarde deste xoves a través de Campus Remoto, a primeira dun ciclo dirixido a achegar ao alumnado do grao en Educación Infantil unha serie de experiencias que amosen o “potencial da educación artística” nesta etapa.
Coordinado pola profesora da Área de Didáctica da Expresión Plástica Cristina Varela e patrocinado pola Vicerreitoría do campus, este ciclo arrincou cun coloquio dirixido a que alumnas e alumnos vivisen en primeiro termo un achegamento, “á realidade e o día a día a día destas escolares tan singulares e especiais”, como apuntou Porta. Con ese obxectivo, esta mestra, pedagoga e educadora social centrouse en primeiro termo no funcionamento dunhas escolas que atenden alumnado de diferentes etapas, desde infantil a secundaria, “dando resposta a ese principio fundamental que constitúe o dereito á educación”, mentres dura a súa hospitalización. “O labor que levamos nelas é múltiple”, sinalou Porta dun espazos que teñen como obxectivo “ofrecer un tratamento educativo integral ao alumnado, a través da prevención, o seguimento e o apoio educativo, emocional e social, respondendo ás súas necesidades individuais”.
Humanización e ambientación
O feito de que estas aulas formen parte de complexos hospitalarios fai que neles cobren especial importancia as accións de humanización, que, como sinala Porta, deben levarse a cabo desde un “enfoque multidimensional”. Partindo desa idea, a conferenciante abordou co alumnado o proxecto de ambientación artística e pedagóxica levado a cabo en dous andares do Hospital Arquitecto Marcide, baixo a dirección artística de Cristina Varela, Begoña Paz e Itziar Ezquieta, investigadoras do grupo Remoss da Facultade de Ciencias da Educación e do Deporte. Nese senso, a conferenciante puxo o acento na importancia de crear na aula, “a través dos diversos recunchos” que a compoñen, zonas educativas para cada etapa, espazos para o traballo en equipo, para o lecer ou para a lectura. O obxectivo, sinala, é xerar “contextos educativos adecuados para desenvolver procesos cognitivos, vencellados ao propio proceso de ensino-aprendizaxe”, pero tamén abordar o desenvolvemento físico, adaptándose á situación de cada menor, e social, “tentando na medida do posible crear espazos de xogo e de socialización do alumnado”.
Máis aló da ambientación, Porta referiuse tamén á importancia daqueles procesos “que implican ás persoas, que son quen finalmente humanizan a atención á infancia hospitalizada”, a través dunha serie de exemplos de iniciativas levadas a cabo no hospital ferrolán. Concretamente, detívose nun proxecto de “de voluntariado interxeracional” con entidades de persoas maiores da contorna, e no programa Achégate a escola, levado a cabo co propio persoal médico, sanitario e de servizos do hospital, dúas iniciativas, lembrou, “neste momento adiadas” por mor da situación sanitaria.
Dúas conferencias por diante
Pór en contacto aos futuros e futuras mestres con “experiencias reais de aula e os seus protagonistas” constitúe, como sinala Varela, o obxectivo do ciclo O espazo da educación artística en educación infantil. Tras esta primeira sesión, o vindeiro xoves terá lugar a conferencia O desenvolvemento do debuxo infantil dende a óptica da arte, a cargo do artista plástico, docente e doutor en Belas Artes Cristian Gradín; completándose o 26 de novembro co relatorio Que non debemos facer/dicir os/as profes en educación infantil, a cargo do mestre e xerente da Escola Infantil Bamby, Antonio Rubio.