Nunha nova sesión do ciclo Café con Sal impulsada polo CIM

A investigadora Francesca Raffini analiza o polimorfismo adaptativo do caramuxo bravo

Desenvolve estudos ecolóxicos e a análise xenómica de mostras de 'L. saxatilis' na Ecimat

• Divulgación
  • Medio Ambiente
DUVI 18/06/2019

Francesca Raffini, investigadora posdoutoral do Molecular Ecology Laboratory (University of Sheffield), protagonizou unha nova sesión do ciclo de relatorios Café con Sal, un punto de encontro entre investigadores, alumnos e profesionais do sector do mar impulsado polo Centro de Investigación Mariña co fin de compartir coñecementos, xerar debates e novas ideas. Nesta penúltima cita do curso 2018-2019, Raffini afondou nas diferentes forzas evolutivas responsables do polimorfismo adaptativo do caramuxo bravo Littorina saxatilis, exemplificando os factores e interacións que favorecen o proceso de especiación en presenza de fluxo xénico en poboacións naturais. Durante o seu relatorio, Francesca Raffini presentou os resultados preliminares sobre a “variación fenotípica e xenómica ao longo dos transectos estudados na zona híbrida de L. saxatilis en Galicia”.

Littorina saxatilis, exemplo de diverxencia adaptativa

O proceso de especiación, explicou a investigadora, require da evolución de barreiras ao fluxo xénico entre poboacións que se atopan diverxendo, pero os mecanismos que subxacen a estes procesos son descoñecidos en grande medida, particularmente no caso da diverxencia en presenza de fluxo xénico. Segundo puntualizou Raffini, un modelo de estudo moi axeitado para o coñecemento dos factores envoltos na diverxencia adaptativa con fluxo xénico é o caramuxo L. saxatilis. “Esta especie intermareal posúe un ecotipo adaptado á forte ondada e outro adaptado a predación por cangrexos, e ambos atópanse de forma repetida ao longo da costa como resultado dunha diverxencia adaptativa. Estes ecotipos presentan unha diverxencia ecolóxica, morfolóxica e de comportamento, pero sen embargo atópanse hibridando na zona media do intermareal onde se superpoñen a predación por cangrexos e a exposición á ondada”.

Investigación na Ecimat

Para avanzar no coñecemento deste proceso de especiación, Raffini, en colaboración co catedrático da Universidade de Sheffield Roger Butlin, un grupo de investigadores do CIM-UVigo entre os que están Emilio Rolán e Juan Galindo, así como científicos das universidades de Gotemburgo e Sheffield, está levando a cabo estudos ecolóxicos de campo combinados coa análise xenómica (low coverage whole genome resequencing) de mostras da zona híbrida de L. saxatilis. O seu obxectivo principal é determinar a arquitectura xenómica da adaptación local destes ecotipos e a especiación en presenza de fluxo xénico que está a acontecer de forma paralela nas costas de Suecia e de Galicia. “Os resultados acadados mellorarán o noso coñecemento sobre o papel dos mecanismos ambientais e xenéticos no proceso de especiación, como poden ser os diferentes tipos de forzas selectivas, o apareamento asociativo, a elección de hábitat ou a arquitectura xenómica”.

Os estudos realizados na Ecimat están enmarcados dentro do proxecto Insights from hybrid zones: testing for habitat choice, divergent selection and genomic architecture in Littorina saxatilis adaptive divergence, financiado por Assemble Plus.