No marco dun proxecto de aprendizaxe servizo á comunidade
Alumnado do Grao de Turismo busca experiencias máis inclusivas para persoas con discapacidade visual
Este mércores participaron nun curso de sensibilización coas necesidades deste colectivo
Este cuadrimestre, no Grao de Turismo (da Facultade de Ciencias Empresariais e Turismo do campus de Ourense) desenvólvese un proxecto de aprendizaxe servizo á comunidade centrado en facer ao seu alumnado consciente e partícipe das necesidades que teñen as persoas con discapacidade visual para gozar do tempo de ocio. No marco desta iniciativa, o centro acolleu este mércores un curso de sensibilización na que as e os estudantes se puxeron na pel de persoas cegas ou con déficit de visión.
A iniciativa está apoiada pola convocatoria de proxectos de innovación educativa en aprendizaxe-servizo 2022/2023, da Vicerreitoría de Benestar, Equidade e Diversidade da Universidade de Vigo. Concretamente, o proxecto leva por título Naturalmente con sentido e nace vinculado ás materias do Grao de Turismo Márketing turístico, Creación e viabilidade de empresas e Promoción turística, impartidas polas profesoras e promotoras da proxecto Elisa Alén (coordinadora), Trinidad Domínguez e Lorena Rodríguez. Para o seu desenvolvemento asinouse un convenio de colaboración coa organización nacional de cegos Once. Ademais, a proposta lígase cos obxectivos de desenvolvemento sostible da axenda 2030, xa que pretende que as e os estudantes adquiran coñecementos teóricos e prácticos para promover o desenvolvemento sostible e a igualdade e tamén promove e potencia a inclusión de todas persoas independentemente da súa condición.
Produtos turísticos deseñados para todos e todas
A aprendizaxe-servizo, explican as profesoras que desenvolven este proxecto, é unha metodoloxía de ensino-aprendizaxe grazas á cal o alumnado pon en práctica coñecementos e desenvolve habilidades e actitudes mediante un servizo á comunidade. “Pensamos que este proxecto sería positivo ao visibilizar de xeito evidente para o noso alumnado a existencia dunha demanda heteroxénea nos seus requirimentos a nivel turístico”, indican. Así, o reto para o alumnado participante, catro estudantes de segundo curso do Grao de Turismo, céntrase na identificación e análise das necesidades das persoas con discapacidade visual e no deseño dunha ruta ou visita turística que permita a estas persoas vivir unha experiencia turística satisfactoria. A proposta, engaden, baséase “na necesidade social de gozar do tempo de ocio a través dun enfoque inclusivo”.
A primeira fase do proxecto foi a investigación sobre a temática, sobre turismo accesible e sobre discapacidade. A segunda fase, na que se atopa na actualidade, é de formación. A programación continuará o vindeiro mes cunha visita ao Museo Arqueolóxico de Ourense na que o alumnado de Turismo participante farán a visita como se fosen invidentes, co obxectivo de coñecer de primeira man as necesidades de visitantes con esta discapacidade. Coas experiencias, información e coñecementos adquiridos, as estudantes farán unha proposta de ruta ou saída turística especialmente deseñada para persoas con discapacidade visual e levarana a cabo con persoas usuarias da Once en Ourense e voluntarias. O alumnado de Turismo terá que facer a adaptación do produto turístico elixido e configuralo atendendo ás necesidades das e dos turistas ás que vai dirixido para conseguir unha verdadeira actividade inclusiva. O proxecto rematará cunha reflexión conxunta da experiencia vivida, posibilitando o intercambio de opinións, vivencias, emocións e reflexións entre o alumnado e as e os participantes na experiencia.
“As e os turistas non son un grupo homoxéneo senón que forman parte dunha sociedade que é complexa por natureza. Nesta sociedade están as persoas con necesidades especiais que precisan de produtos turísticos deseñados para todos, e non falamos soamente de eliminación de barreiras físicas. Por iso, a proposta é usar como base o que sabemos sobre turismo accesible, rutas turísticas e patrimonio para facer unha proposta inclusiva”, indican desde a organización.
A importancia da formación
No marco deste proxecto, este mércores, arredor dunha vintena de estudantes do Grao de Turismo puido participar nun curso de sensibilización e axuda a persoas con discapacidade visual, ofrecido pola técnica de rehabilitación da Once María Cruzado. A iniciativa tratou de achegar ao alumnado como é o trato cunha persoa con discapacidade visual e puxo ás e aos participantes na súa pel a través de diferentes dinámicas prácticas. O curso contou coa visita de Elena Rivo, vicerreitora do campus de Ourense, que destacou o interese desta formación e deste proxecto de aprendizaxe-servizo en canto traballa no eido da inclusividade, un dos obxectivos, indicou, do Plan Estratéxico da Universidade de Vigo. A responsable institucional recalcou a importancia da formación neste eido para poder dar resposta axeitada ás necesidades reais das persoas con diversidade.