“20 anos de Cinegalicia” aborda a evolución do audiovisual nas últimas dúas décadas
Os profesionais sinalan a falta de distribución como principal eiva do audiovisual galego
Miguel Anxo Fernández, coordinador das xornadas, impartiu a conferencia inaugural
Está mellor agora o cinema en Galicia que hai vinte anos? Esa é a pregunta clave dos coloquios das xornadas 20 anos de Cinegalicia, que durante hoxe e mañá lembran na Facultade de Ciencias Sociais e da Comunicación o momento de bonanza que supuxo a estrea simultánea de Sempre Xonxa, Continental, e Urxa en 1989. Miguel Anxo Fernández, historiador e crítico, coordinador das xornadas xunto co profesor Fortunato Rodríguez, ten unha opinión clara: “hai máis creadores, hai máis producións, hai talento, pero falta visibilidade”. Na conferencia inaugural, Cinegalicia, a posta en valor da filmografía galega, Fernández sinalou como problema fundamental do cinema galego a ausencia dunha garantía de distribución, algo que si acadaran naquel momento as tres longametraxes pioneiras da cinematografía galega.
Alfonso Cabaleiro, secretario xeral de Medios, e Jesús Hernández, vicerreitor do campus de Pontevedra, foron os encargados de inaugurar as xornadas. Durán resaltou a importancia simbólica de celebrar aquela data, que supuxo “o cerne da cinematografía galega”, e tamén de que “os primeiros receptores destas xornadas sexan o alumnado, os que tomarán o relevo na creación de futuros produtos audiovisuais”. Pola súa parte, o vicerreitor destacou a pertinencia desta conmemoración, porque considera necesario “recuperar a memoria para saber quen somos, onde nos situamos e dalgún xeito comezar a elaborar un presente para ser fortes no futuro”.
O nacemento do cinema galego
Miguel Anxo Fernández , aludiu a aquela emblemática mostra Cinegalicia que tivo lugar en Vigo, como o segundo nacemento do cine galego, pois o primeiro teríase producido nos anos setenta, no seo das xornadas de cine de Ourense, coa aparición das primeiras curtametraxes: Fendetestas, O pai de Migueliño, O Cadaleito... A diferenza está en que aquelas pezas non estaban pensadas para a pantalla grande, o que si ocorreu con Urxa, Sempre Xonxa e Continental. Fernández lembra que os tres filmes se presentaron en Cinegalicia con distribuidora garantida, pasando deseguido ás pantallas de toda España e acadando cifras que mesmo hoxe son impensables para moitas obras.Ademais, as tres cintas pioneiras estableceron un modelo de cinematorgrafía, con tres tipos de produción diferentes. A de Chano Piñeiro constituíu “un proxecto persoal, en clave integramente galega”. A de Xavier Villaverte foi “unha produción máis canónica, filmada en Madrid e cunha distribuidora multinacional, aínda que con guión galego”. E a de Alfredo García Pinal e Carlos A.L. Piñeiro encadraríase no “cinema indie e modesto”. O tres tipos seguen vixentes hoxe segundo Fernández, que pon de exemplo A noite que deixou de chover e a A Casa da Luz como modelo Urxa e Celda 211 como modelo Continental.
Cinema competitivo no mercado global
A principal diferenza do cinema galego hoxe con respecto de aquel momento é que non ten garantida a distribución. Neste sentido Fernández culpa aos produtores, “porque no seu deseño de proxecto non inclúen a partida de promoción e difusión”. O coordinador das xornadas salienta que, mentres no cine norteamericano, nun filme de 50 millóns de dólares, se gasta en promoción 100 millóns de dólares, é dicir, o dobre do custe de produción, no cinema galego ese gasto é imperceptible, algo que é tamén común ao cinema español e de segundos e terceiros países, pois fronte ao xigante norteamericano os exhibidores téñeno claro: “prefiren programar Luna nueva porque é máis rendible e xera colas nos cines”.A solución para facer un cinema competitivo pasa na súa opinión por pensar no mercado global. “Se queremos exportar o galego e a diferenza da cultura galega, o que hai que facer é levala a China, a Singapur ou a Australia”. A realidade actual transita pola invisibilidade na que proxectos como A casa da luz, Os Crebinsky ou A noite que deixou de chover, filmes xa rematados, teñen para chegar ás pantallas. Neste sentido, segundo Fernández, hai que reformular o sector e pedirlle á administración que asuma a súa parte de responsabilidade, aínda que “recorrer sempre ás institucións non é competir culturalmente, pois unha cousa é protexer a cultura e outra que che arranxen os problemas”.
Fernández fai a súa propia proposta: “crear un circuíto alternativo de exhibición, utilizando as pantallas institucionais”. Considera isto totalmente factible e precisa que serviría para darlle as mesmas oportunidades ao cine galego que ao que está nas pantallas comerciais, sempre evitando convertelo “nun gueto”.